Warto Wiedziec - norwegia

Trego.pl - Domy wakacyjne w Polsce

Warto Wiedziec - norwegia

Na Wasze wakacje w Norwegii

Tutaj znajdziecie istotne informacje, kóre pozwolą się Wam dobrze przygotować na Wasze wakacje w jednym z naszych domów wakacyjnych.

1. . Przyjazd i odjazd

Na dokumencie najmu znajdą Państwo informację dotyczące godzin, w których można wprowadzić się do obiektu, jak i godziny opuszczenia obiektu. Podane na dokumencie najmu godziny są każdorazowo obowiązujące. Jeżeli nie jest podane inaczej, opuszczenie obiektu powinno nastąpić do godziny 10.00. Z założenia klucze przekazywane są po okazaniu oryginalnych dokumentów najmu.

W przypadku późniejszego przyjazdu, należy o tym fakcie poinformować właściciela domu lub jego przedstawiciela. Właściciel domu w każdej sytuacji oczekuje od gości informacji o planowanym czasie przyjazdu, nawet wówczas, gdy ten czas mieści się w podanym w dokumencie najmu przedziale czasowym. W tym celu prosimy wykorzystać formularz przyjazdu, załączony do dokumentów najmu. Prosimy mieć na uwadze, iż nawet w przypadku wcześniejszego przyjazdu, do domu wakacyjnego można wprowadzić się dopiero w godzinach podanych na dokumencie najmu. O możliwość przyjazdu w godzinach późniejszych niż podane w dokumencie najmu, należy wcześniej dopytać. Jest on możliwy tylko wtedy, gdy właściciel domu wyrazi na to zgodę. W niektórych wypadkach późniejszy przyjazd jest możliwy pod warunkiem uiszczenia dodatkowej opłaty u właściciela. Z reguły właściciel jest odpowiedzialny za przekazanie kluczy. Prosimy o zrozumienie - nie należy oczekiwać, iż właściciele domów będą znać języki obce.

2. Wielkość i wyposażenie domu wakacyjnego

Wielkość domu podana jest zazwyczaj przy uwzględnieniu jego zewnętrznego obrysu. Powierzchnia użytkowa wewnątrz może być mniejsza do ok. 15%.

Wszystkie obiekty wakacyjne są własnością prywatną, są to obiekty indywidualne, urządzone zgodnie ze smakiem i osobistymi możliwościami konkretnych właścicieli.

Bielizna pościelowa (prześcieradła, powłoczki na poduszki i kołdry), ręczniki, obrusy, ściereczki, środki czystości, papier toaletowy i.in. nie są na wyposażeniu obiektów wakacyjnych, chyba, że w opisie obiektu lub dokumentach najmu podane jest inaczej.

W obiektach wakacyjnych nie należy korzystać ze śpiworów. Schody/Drabinki na wyższe kondygnacje mogą być strome i bez poręczy. W niektórych obiektach wakacyjnych pomieszczenia mogą być niższe niż normalnie. Jeżeli w opisie obiektu wyszczególnione są meble ogrodowe, oznacza to z zasady, że w ich skład wchodzi stół i 4 krzesła ogrodowe. Leżaki, poduszki i materace ogrodowe oraz parasole przeciwsłoneczne standardowo nie należą do wyposażenia obiektu wakacyjnego. Niektóre obiekty wakacyjne wyposażone są w luksusowe meble ogrodowe, prosimy zwrócić uwagę na symbol przy opisie.

Czasami właściciel domów na miejscu oddają, nieodpłatnie, do dyspozycji gości rowery. Trego nie bierze odpowiedzialności za ich stan i bezpieczeństwo, ponieważ nie są one uwzględnione w opisie i tym samym nie są częścią umowy.

3. Renowacja

W przypadku, gdy przy opisie obiektu wakacyjnego podany jest rok renowacji, nie oznacza to, że cały obiekt został w tym roku w pełni odnowiony. Odnowione mogły zostać pojedyncze pomieszczenia, np. łazienka czy kuchnia.

4. Sypialnie/Łóżka/Miejsca do spania

Sypialnie w obiektach wakacyjnych są najczęściej niewielkie i łóżka mają wymiary ok. 70/85 x 180/190 cm. „Grand Lit”, to łóżko podwójne o szerokości ok. 130 cm. Pozostałe łóżka podwójne mają szerokość ok. 140-180 cm.

Materace najczęściej wypełnione są sztuczną gąbką. Jeśli chodzi o miejsca do spania to może się zdarzyć (nawet, jeśli nie zostało to zaznaczone w opisie domu), że są to kanapy lub rozkładane fotele. Rzadko można również trafić na tzw. "łóżko jugosłowiańskie", czyli materac w drewnianym obramowaniu.

Hems to otwarte pomieszczenie ze skosami na poddaszu, do którego prowadzą drewniane schodki lub stroma drabinka, gdzie znajdują się albo pojedyncze łóżka albo materace położone bezpośrednio na podłodze. Hems nie jest polecany dla osób dorosłych lub starszych. Nadaje się, jako miejsce do spania przede wszystkim dla dzieci i młodzieży. Materace często dla ochrony pokryte są prześcieradłem z froty. Prosimy oblec je w normalne prześcieradła.

Aneks to oddzielny domek lub przybudówka z oddzielnym wejściem, służąca celom noclegowym, ale często nieogrzewana. W domach wakacyjnych należy liczyć się z ograniczoną liczbą szaf i szafek. Także w nowych obiektach wakacyjnych nie należy oczekiwać, iż na każdego uczestnika wyjazdu przypadać będzie jedna szafa.

W niektórych obiektach wakacyjnych, sypialnie oddzielone są tylko zasłonkami. W Norwegii i Szwecji może się zdarzyć, iż w sypialni nie będzie ani zasłonki, ani drzwi.

5. Łazienka/WC

Standardu i wyposażenia łazienek/WC nie należy porównywać z domami mieszkalnymi. Łazienki są najczęściej niewielkie. Jeśli w opisie podana jest informacja o prysznicu nie należy go taktować jako oddzielnej części łazienki, najczęściej prysznic połączony jest z wanną. Z reguły słuchawka prysznicowa podłączona jest do zlewu lub wanny. Ciepła woda pochodzi najczęściej z bojlera (ok. 50l) – praca boilera jest często w programie automatycznym wiec nie należy go wyłączać. Domy, z reguły, wyposażone są w szambo, dlatego prosimy nie wrzucać artykułów higienicznych do WC.

Biologiczne/ chemiczne toalety: nowoczesne instalacje, które nie wymagają użycia wody i wyposażone w specjalny system redukujący zapach.

TC: tradycyjna, szwedzka sucha toaleta (nie zupełnie bezzapachowa, dlatego umieszczona poza domem).

Jako alternatywa dla zwykłego WC w Norwegii funkcjonuje tzw. Toaleta Biologiczna. Jest to nowoczesna, biologiczna instalacja, która działa bez wody i wypoażona jest w środki niwelujące zapach - taka toaleta zazwyczaj znajduje się w domu wakacyjnym. Tradycyjna szwedzka Sucha Toaleta (TC) natomiast najczęściej znajduje się poza domem, ze wzgędu na to, iż nie jest całkowicie bezzapachowa.

6. Obiekty wakacyjne z jacuzzi i /albo basenem (wewnętrznym i zewnętrznym)

W przypadku rezerwacji, dokonanych minimalnie 3 dni przed rozpoczęciem okresu najmu, w dniu przyjazdu woda w basenie wewnętrznym podgrzana będzie do ok. 24-25°C. Ze względów zdrowotnych temperatura wody w basenie nie powinna przekraczać 26-28ºC. W basenie i jacuzzi nie należy używać mydła, żeli, szamponów itp.

Z basenów zewnętrznych można korzystać od ok. 15. czerwca do ok. 31. sierpnia, jest to uzależnione od warunków pogodowych.

Poza tym okresem basen może nie być napełniony wodą.

Ważne wskazówki do domów z basenami (basen wewnętrzny):

drzwi i okna w pomieszczeniu z basenem należy zamykać, w przypadku nieskorzystania z basenu należy go zasłonić, nie należy wyłączać urządzenia do osuszania powietrza, gdyż w przeciwnym razie w pomieszczeniu z basenem może dojść do zbyt dużej wilgotności powietrza. ogrzewanie podłogowe należy ustawić na stałą temperaturę, w przypadku nieskorzystania z basenu, należy zamknąć drzwi do pomieszczenia i ustawić ogrzewanie na 5ºC.

Wolnostojące jacuzzi: W przypadku obiektów wakacyjnych z wolnostojącym jacuzzi, przed przyjazdem gości jacuzzi zostaje napełnione wodą. W sytuacji, gdy już przed przyjazdem, goście będą wiedzieć, że nie będą korzystać z jacuzzi, należy o tym fakcie poinformować biuro serwisowe przed przyjazdem. Pozwoli to zaoszczędzić energię.

7. TV, urządzenia SAT/Antena satelitarna, Internet

Obiekty wakacyjne, wyposażone tylko w z TV bez przyłączenia do urządzenia/ anteny satelitarnej, mogą odbierać wyłącznie programy lokalne. Jeżeli w obiekcie jest przyłączenie do anteny satelitarnej, jest ona najczęściej nastawiona na programy niemieckie. Jakość odbioru może być różna, w zależności od położenia obiektu. Ewentualne zmiany ustawienia urządzeń satelitarnych mogą być dokonywane tylko za opłatą i po uprzednim uzgodnieniu tego z właścicielem. Zwracamy uwagę, że jeżeli w opisie obiektu jest więcej niż jeden telewizor, nie oznacza to, że na każdym z nich można oglądać w tym samym czasie inne programy. Dodatkowe telewizory są często ustawione na ten sam kanał, bądź służą do podłączenia odtwarzacza DVD lub konsoli do gier. Jeżeli przy obiekcie znajduje się informacja o internecie, należy przez to rozumieć jedynie przyłączenie do internetu. Opłatę z tego tytułu należy uregulować oddzielnie na miejscu.

8. Działka/Dojazd

Działki przy obiektach wakacyjnych to często działki naturalne. Podane powierzchnie nie zawsze są w pełni wykorzystywane i mogą częściowo składać wrzosowisk, wysokiej trawy, dziko rosnących łąk, i.in. Może się zdarzyć, iż właściciel część działki przeznaczy na uprawę i tym samym nie będzie można korzystać z całej działki. Dojazd do obiektów wakacyjnych rzadko jest drogą asfaltową i najczęściej jest nieprzejezdny dla samochodów sportowych i innych pojazdów z niskim zawieszeniem. Warunków drogowych, występujących w niektórych regionach Norwegii nie można porównywać z tutejszymi standardami. Prosimy zwrócić uwagę, iż nie zawsze można dojechać do samego obiektu wakacyjnego. Może się zdarzyć, iż miejsce parkingowe oddalone będzie od domu wakacyjnego. Prosimy mieć na uwadze, iż w przypadku nowo wybudowanych domów wakacyjnych, działki nie od razu są porośnięte trawą a także, iż dojazd do nich może być nieco utrudniony. Obiekt wakacyjny, oznaczony jako oficyna/ budynek położony w tylnej części działki, położony jest najczęściej na tej samej działce, co inne domy i w bezpośrednim jego sąsiedztwie znajdują inne domy. Nie można oczekiwać, że działka będzie ogrodzona.

Jeżeli w zimie jadą Państwo do Norwegii, prosimy zaopatrzyć się w dobre opony zimowe oraz łańcuchy. W przypadku jazdy przez góry, należy liczyć się, iż złe warunki atmosferyczne mogą prowadzić do zablokowania dróg, wówczas możliwa będzie jedynie jazda w kolumnie. W okresie zimowym, gdy spadnie śnieg należy się liczyć się z tym, iż usuwanie śniegu z ulic może być opóźnione.

9. Podane odległości

Podawane odległości to odległości przybliżone w linii prostej i służą orientacji.

Podawane odległości z działki do najbliższego zbiornika wodnego to odległości w linii prostej do najbliższego brzegu (morza, fiordu, jeziora). Zaznaczamy, iż w przypadku możliwości kąpieliskowych najbliższy brzeg nie oznacza najbliżej położonej plaży lub pływalni otwartej.

Podane odległości odnoszą się do najbliższego mini- lub supermarketu. Prosimy jednak mieć nas uwadze, iż niektóre sklepy otwarte są jedynie w sezonie głównym. Poza sezonem głównym odległość do najbliższego sklepu może być większa. Firma Trego nie jest odpowiedzialna za ewentualne zamknięcia sklepów lub restauracji.

W przypadku podanych odległości do najbliższej narciarskiej trasy biegowej, prosimy mieć na uwadze, iż możliwość ich użytkowania uzależniona jest od pory roku i warunków atmosferycznych,.

10. Kaucja

Jeżeli przy opisie lub w dokumentach najmu nie jest podane inaczej, w dniu przyjazdu pobrana zostanie od gości kaucja. Jej wysokość uzależniona jest od typu i wielkości obiektu wakacyjnego, jej wysokość podana jest w dokumentach najmu. Kaucja płatna jest gotówką, w walucie danego kraju. Zwrot kaucji następuje zasadniczo przy wyjeździe. W przypadku odjazdu przed godziną 8, zwrot kaucji przekazywany jest po Państwa odjeździe na wskazane przez Państwa konto. W przypadku obiektów wakacyjnych z fioletowym symbolem błyskawicy, zużycie prądu wliczone jest w cenę najmu (względnie przy czerwonym symbolu błyskawicy w zależności od terminu przyjazdu – 30.5 – 29.8) – za wyjątkiem opłaty za korzystanie z ogrzewania. Opłata za korzystanie z oleju grzewczego, wody, gazu, prądu itd. odliczana jest przy wyjeździe z wpłaconej kaucji. Również opłata za ewentualne zniszczenia względnie opłata za brakujące sprzątanie końcowe zostanie pobrana z kaucji. Jeżeli opłaty przewyższą wysokość kaucji, na brakująca kwotę wystawiony zostanie rachunek dla klienta. Prosimy zauważyć, iż w przypadku przyjazdów grup lub/i rezerwacji na okres Bożego Narodzenia, względnie Sylwestra, wysokość obowiązkowej kaucji może zostać zwiększona o 100,00 EUR za osobę. W przypadku takiej rezerwacji, może zostać pobrana opłata za sprzątanie końcowe. Właściciel domu lub jego reprezentant może także pobrać kaucję/ opłatę za wynajem łodzi/silnika.

11. Koszty zależne od zużycia/Ogrzewanie

Opłata za ogrzewanie, jeżeli nie jest wliczona w cenę najmu, zostanie pobrana przez właściciel lub jego reprezentanta w dniu wyjazdu. Opłata za zużycie prądu, w Norwegii i Szwecji, nie zawsze wliczona jest w cenę najmu. Informuje o tym symbol błyskawicy w opisie. Jeżeli opłata za prąd nie jest wliczone w cenę najmu, rozliczenie zużycia otrzymają Państwo bezpośrednio od właściciela domu lub jego reprezentanta. Jeżeli opłata za zużycie prądu przewyższa wysokość kaucji, właściciel domu ma prawo wystawić dodatkowy rachunek. Nieobowiązkowe opłaty za wynajem łodzi, benzynę, drewno opałowe, wynajem bielizny pościelowej i.in. pobierane są przez właściciela domu lub jego reprezentanta. Na brakującą, względnie niewystarczająca opłatę wystawiony zostanie rachunek. Do rachunku doliczona zostanie opłata administracyjna w wysokości 300,- NOK.

12. Sprzątanie końcowe

Jest oczywiste, że powinni Państwo pozostawić obiekt w odpowiednim stanie czystości dla następnych gości. Obiekt wakacyjny należy w dniu odjazdu opuścić najpóźniej o godzinie 10:00. W przypadku nieposprzątania lub niedokładnego posprzątania obiektu wakacyjnego, opłata za sprzątanie zostanie pobrana z wpłaconej kaucji. Prosimy zauważyć, iż środki czystości i ściereczki nie są na wyposażeniu obiektu wakacyjnego. W przypadku niektórych obiektów wakacyjnych, opłata za sprzątanie końcowe zawarta jest w cenie najmu lub można zamówić sprzątanie końcowe (prosimy zwracać uwagę na symbole przy opisie). Uwaga: W Chorwacji sprzątanie końcowe wliczone jest w cenę najmu!

13. Zwierzęta domowe

Niektórzy właściciele domów wakacyjnych nie wyrażają zgody na przyjazd gości ze zwierzętami domowymi, informację o tym znajdą Państwo przy opisie obiektu. Trego nie może zagwarantować, iż w obiekcie wakacyjnym nigdy nie przebywało zwierzę domowe. Prosimy jednakże o respektowanie zakazu przyjazdu ze zwierzętami. W sytuacji, gdy Trego ustali, iż goście nie przestrzegają zakazu, goście zostaną poproszeni o usunięcie zwierzęcia z domu.

Jeżeli przy opisie obiektu podany jest symbol psa, goście mogą przyjechać ze zwierzęciem domowym. Przy rezerwacji należy zaznaczyć, jeżeli goście przyjadą ze zwierzętami domowymi. Wówczas, należy upewnić się, że zwierzę domowe ma konieczne szczepienia i wymagane zaświadczenia (prosimy dopytać weterynarza). W przypadku, gdy dozwolony jest przyjazd ze zwierzęciem domowym, chodzi o góra dwa zwierzęta. Przyjazd z większą liczbą zwierząt może nastąpić dopiero po uzyskaniu na to zgody właściciela obiektu.

Wakacje w siodle

Trego nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne zniszczenia powstałe podczas transportu do i z obiektu wakacyjnego, szkody na inwentarzu lub zabudowaniach. Zachęcamy do wykupienia, przed wyjazdem, odpowiedniego ubezpieczenia.

14. Domy dla niepalących

Niektórzy właściciele domów wakacyjnych, nie życzą sobie, aby w ich domach palono tytoń. Z reguły fakt ten jest zaznaczony w opisie danego obiektu. Właściciele sami zwracają na to także uwagę gości już na miejscu. Trego nie ma możliwości zagwarantowania ani kontrolowania czy zakaz palenia przez przestrzegany. Jednakże prosimy naszych gości o respektowanie zakazu palenia.

15. Informacje katalogowe/internetowe

Informacje te, zarówno dla katalogu jak i strony internetowej, zastępują podobne informacje z zeszłego roku i dotyczą rezerwacji na wszystkie przyjazdy w okresie od 08.01.2011 do 07.01.2012. W przypadku rezerwacji z późniejszym terminem przyjazdu obowiązuje katalog 2012 oraz informacje internetowe.

16. Insekty/Myszy/Alergie

Prosimy zwrócić uwagę, że w obiektach wakacyjnych, gdzie zwierzęta nie są akceptowane, mimo tego mogą pojawić się źródła alergii tj. roztocza. W obiektach położonych blisko natury pojawiać się mogą insekty. Odnosi się to także do rybików, mrówek, os, pluskiew, stonóg bądź kun. Pajęczyny powstają natomiast w na tyle krótkim czasie, iż także po gruntownym sprzątaniu domu mogą się gdzieniegdzie pojawić. Trego pozostaje na to niestety bez wpływu, w związku z czym nie może za to ponosić odpowiedzialności. Także sporadyczne występowanie myszy nie jest zawsze do uniknięcia. Przy większych problemach należy poinformować właściciela lub jego reprezentanta, bądź lokalne biuro Trego w celu uzyskania pomocy.

Alergie ogólnie: Trego w żadnym wypadku nie ponosi odpowiedzialności za alergiczne reakcje najemców w poszczególnych obiektach wakacyjnych.

17. Prace budowlane/ hałas

Trego pozostaje niestety bez wpływu na prowadzone w okolicy domu wakacyjnego prywatne prace budowlane. W niektórych przypadkach mogą się one wiązać także z hałasem. Może się także zdarzyć, że w pobliżu domu/ apartamentu będzie znajdować się teren budowy prywatnej. Prosimy mieć na uwadze, iż także osiedlach domów wakacyjnych, mogą pojawiać się hałasy związane z codziennym funkcjonowaniem mieszkających tam ludzi. Hałas może również pochodzić z lotnisk.

18. Problemy/Reklamacje

W przypadku, jeżeli po przyjeździe do wynajętego obiektu, goście zauważą braki w obiekcie wakacyjnym lub jego wyposażeniu, goście proszeni są o zgłoszenie tego faktu w lokalnym biurze serwisowym/u reprezentanta w ciągu pierwszych 72 godzin od zauważenia braków, przy czym o niedokładnym posprzątaniu obiektu należy poinformować natychmiast. Reklamacji z tytułu wad nie należy składać za pośrednictwem poczty E-Mail, musi być ona zgłoszona telefonicznie lub osobiście właścicielowi lub jego reprezentantowi. Jeżeli zgłoszona telefonicznie lub osobiście skarga nie zostanie w przewidzianym czasie rozpatrzona, prosimy o informację o tym fakcie na naszą Hotline +45 97 97 57 57, w celu uzyskania pomocy. Obniżenie ceny najmu może mieć miejsce jedynie wówczas, gdy Trego przyjęła skargę i nie udzieliła pomocy lub nie udzieliła pomocy w określonym terminie. Jeżeli udzielenie pomocy związane jest z nieproporcjonalnie dużym nakładem, według naszej oceny pomoc może zostać udzielona w formie przygotowania odpowiedniego obiektu zastępczego.

Najemca zobowiązany jest zanotować nazwisko pracownika Trego. Ponadto najemca zobowiązany jest do zapobiegania dalszym zniszczeniom, brakom względnie zniszczeniom bieżącym oraz ewentualnie możliwego obniżenia finansowych strat/zniszczeń właściciela domu, jak i Trego.

W przypadku reklamacji, najemca zobowiązany jest dać Trego określony czas na udzielenie pomocy względnie usunięcie zniszczeń. Przedwczesny odjazd bez wcześniejszego omówienia z Trego następuje na rachunek i ryzyko najemcy. Najemca ryzykuje, że opłata za wynajem nie zostanie zwrócona i/lub roszczenia o zwrot nie będą uwzględniane. Jest to uzasadnione tym, iż najemca poprzez odjazd uniemożliwił udzielenie sobie pomocy lub usunięcie zniszczeń względnie ewentualne przeniesienie do innego obiektu wakacyjnego.

Jeżeli reklamacja podczas pobytu nie zostanie, w rozumieniu klienta, zadowalająco rozwiązana, klient ma prawo w ciągu 14 dni od zakończenia okresu najmu przesłać Trego do opracowania pisemną reklamację. Reklamację z numerem dokumentu najmu/numerem rezerwacji należy wysłać do: Trego.pl, ul. Rydzowa 43, 64-100 Leszno lub e-mail biuro@trego.pl

­Trego może nie uznać reklamacji na podstawie tego, że inni najemcy otrzymali ewentualnie lepszy obiekt wakacyjny niż opisany w katalogu. Trego zawsze dokłada wszelkich starań, aby uwzględniać szczególne życzenia naszych klientów względem np. położenia obiektu wakacyjnego, ale nie możemy tego zagwarantować.

Ewentualny zwrot obejmuje jedynie bezpośrednio ekonomiczne zniszczenia. Za szkody nie bezpośrednio ekonomiczne (szkody pośrednie) lub szkody natury nieekonomicznej (szkody ideowe) nie odpowiada ani Trego ani właściciele obiektów wakacyjnych

19. Wskazówki i inne informacje

Dostawy prądu i wody

W szczególnie gorące dni w niektórych regionach może dojść do przerw w dostawie prądu i wody. Na fakt ten Trego pozostaje jednakże bez wpływu. W takich przypadkach należy zwracać się bezpośrednio do właściciela lub odpowiedniego biura lokalnego Trego. Prosimy mieć także na uwadze, iż w niektórych regionach woda może mieć nieszkodliwe, brązowe zabarwienie. Przy wielu obiektach wakacyjnych woda czerpana jest z własnej studni.

Ubezpieczenie/ dokumenty samochodu

Prosimy pamiętać o zabraniu prawa jazdy i dokumentów samochodowych.

Łodzie/Wędkowanie

Aby uzyskać ustawowo niezbędne zezwolenie wędkarskie, należy okazać uzyskaną w Polsce licencję wędkarską. Dalsze informacje uzyskać można w odpowiednich biurach turystycznych. W Norwegii zezwolenie wędkarskie kupić można na miejscu w biurach informacji turystycznej, urzędach pocztowych, sklepach i czasami u właścicieli obiektów wakacyjnych. W sierpniu może obowiązywać zakaz połowu. Trego w takim przypadku nie jest zobowiązana do wypłaty zadośćuczynienia. Jeżeli na wyposażeniu obiektu wakacyjnego znajduje się łódź, można z niej korzystać w okresie od maja do września (w zależności od warunków atmosferycznych). Wiele łodzi nie jest wyposażonych w wiosła i dulki, ale na ich wyposażeniu jest silnik. Prosimy mieć na uwadze, iż wymagane kamizelki ratunkowe nie należą do wyposażenia. Często można je wynająć u właściciela domu lub w straży pożarnej. Używanie łodzi odbywa się na własną odpowiedzialność najemcy.

Uwaga – Łodzie o ponad 25 stopach długości lub silniku o mocy przekraczającej 25 KM można od 01. Maja 2010 prowadzić jedynie z ważnym zaświadczeniem uprawniającym do prowadzenia łodzi. Dotyczy to osób, urodzonych po 01. stycznia 1980, jest to także zalecane dla osób urodzonych przed tym dniem.

Wędkowanie w Norwegii

W Norwegii zagraniczni wędkarze mogą korzystać jedynie z wędek ręcznych. Łowienie za pomocą sieci, koszy, więcierzy itp. jest zabronione, nawet, jeśli wypożyczenie czy nabycie takiego sprzętu w Norwegii jest możliwe. Niedozwolone jest także wwożenie na teren Norwegii żywych przynęt. Wwożenie wędek możliwe jest pod następującymi warunkami: wędka jest nowa i nie była używana w wodach poza Norwegią, lub wędka została gruntownie wyczyszczona. Obowiązuje także zakaz łowienia ryb w odległości 100 m od boji znakujących hodowle ryb. W przypadku nie przestrzegania zakazu może zostać nałożona duża kara, tak na wynajmującego łódź (właściciela domu), jak i na klienta. Dlatego właściciele domów nie zgadzają się, aby klienci przywozili własne silniki do łodzi. Z Norwegii można zgodnie z prawem wywieźć 15 kg fileta na osobę. Niektórzy właściciele domów w Norwegii wynajmują różne łodzie o różnej wielkości i silniki o różnej mocy. W takich przypadkach, cena podana przy opisie jest ceną minimalną. Jeżeli w opisie podana jest informacja o wypożyczalni łodzi, jest to równoznaczne z tym, iż właściciel domu nie dysponuje żadną łodzią, ale wypożyczalnia łodzi znajduje się w promieniu 5 km.

Łodzie o ponad 25 stopach długości lub silniku o mocy przekraczającej 25 KM można od 01. Maja 2010 prowadzić jedynie z ważnym zaświadczeniem uprawniającym do prowadzenia łodzi. Dotyczy to osób, urodzonych po 01. stycznia 1980, jest to także zalecane dla osób urodzonych przed tym dniem.

Centralne odrzewanie

Centralne Ogrzewanie oznacza, że budynek wyposażony jest we własne urządzenie grzewcze, np. kocioł grzewczy z opałem, jak węgiel lub drewno.

Sprzęt do zabawy

Pod pojęciem „sprzęt do zabawy“ rozumie się albo huśtawkę, piaskownicę, huśtawkę wahadłową, domek do zabawy, zjeżdżalnię lub kombinację tych sprzętów. Korzystanie z tych sprzętów odbywa się na własną odpowiedzialność klienta.

Grill

Na wyposażeniu wielu obiektów wakacyjnych znajduje się grill. W niektórych przypadkach przed użyciem grill należy wyczyścić, np. w sytuacji, gdy grill nie był dłuższy czas używany. Nie zwalnia to jednak od wyczyszczenia grilla przed odjazdem z domku.

Sauna

Prosimy nie wlewać wody na urządzenie grzewcze w saunie, ponieważ może to prowadzić do znacznych zniszczeń lub awarii prądu.

Solarium

Lampy solaryjne są zazwyczaj przymocowane specjalnymi pasami nad łóżkiem. Nie polecamy korzystania z solarium osobom poniżej 18 roku życia.

GPS—Współrzędne w opisie drogi dojazdu

Podane w opisie drogi dojazdu współrzędne GPS nie odnoszą się zawsze bezpośrednio do obiektu wakacyjnego i zastrzegamy sobie prawo do błędow w danych GPS. Współrzędne GPS odnoszą się do najbardziej odpowiedniego miejsca, którym może być najbliższa ulica, skrzyżowanie lub inne. W przypadku, gdy przekazanie kluczy ma mieć miejsce gdzie indziej niż w obiekcie wakacyjnym, współrzędne GPS będą odpowiadały miejscu przekazania kluczy. Prosimy jednak, aby zawsze przed przyjazdem sprawdzić, czy współrzędne GPS odpowiadają adresowi obiektu wakacyjnego.

Opłata drogowa (Bompenger) i prom

W Norwegii pobierana jest opłata za przejazd niektórymi drogami, mostami i tunelami – ok. NOK 10,- do 50,-. Za przejazd niektórymi odcinkami dróg, w szczególności drogi/tunele w zachodniej części kraju, opłata może wynieść do NOK 160,-. W pojedynczych punktach uiszczanie opłat za przejazd, wydawanie reszty nie jest możliwe, dlatego prosimy mieć przy sobie wystarczającą ilość norweskich monet. Prosimy o zwrócenie uwagi, w opisie drogi dojazdu, czy, aby dojechać do wynajętego obiektu konieczne jest skorzystanie z promu. Opłata za przejazd promem od NOK 50,- do 250,- Dalsze informacje w Internecie, na:

www.ruteinfo.no lub www.tinde.no.

Warunki i przepisy drogowe

Przed wyjazdem, zachęcamy do zapoznania się z aktualnymi informacjami o warunkach drogowych w Norwegii i Szwecji. Informacje te znaleźć można na:

Norwegia www.vegvesen.no lub tel. +47 815 48 991

Szwecja www.vv.se lub tel. +46 243 750 00